خرید اختیار خرید (Long Call)
خرید اختیار خرید به خریدار این حق را می‌دهد تا در صورت تمایل، مقدار مشخصی از یک دارایی پایه را در تاریخ مشخص و قیمتی معین خریداری نماید. در سررسید اگر قیمت دارایی پایه بیشتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده خواهد نمود و با پرداخت مبلغ اعمال به فروشنده اختیار، سهم را خریداری خواهد نمود و در صورتیکه که قیمت دارایی پایه کمتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده نمی¬کند و مبلغ پرداختی برای خرید اختیار به عنوان زیان خریدار خواهد شد. نمودار خرید اختیار خرید و سود (زیان) حاصله برای خریدار به شرح زیر خواهد بود.

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می شود بیشترین زیان در زمانی اتفاق می افتد که قیمت سهم از قیمت اعمال کمتر باشد و در این حالت زیان برابر است با قیمت پرداخت شده جهت خرید اختیار خرید. همچنین سود در خرید اختیار خرید نامحدود می باشد.
در این نوع قرارداد، نقظه سر به سر برابر است با قیمت اعمال بعلاوه پریمیوم پرداخت شده برای خرید اختیار خرید.

فروش اختیار خرید (Short Call)
فروشنده اختیار خرید متعهد می شود تعداد معینی از دارایی پایه را در تاریخ سررسید و به قیمت مشخص به خریدار واگذار نماید. در واقع، موقعیت فروش در اختیار خرید، طرف مقابل خریدار اختیار خرید است. در سررسید اگر قیمت دارایی پایه بیشتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده خواهد نمود و با پرداخت مبلغ اعمال به فروشنده اختیار، سهم را خریداری خواهد نمود و در صورتیکه که قیمت دارایی پایه کمتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده نمی¬کند و مبلغ دریافتی بابت فروش اختیار به عنوان سود فروشنده اختیار می باشد. نمودار فروش اختیار خرید و سود (زیان) حاصله برای فروشنده به شرح زیر می باشد.
خرید اختیار فروش (Long Put)
خریدار اختیار فروش حق دارد که تعداد مشخصی از دارایی را به قیمت مشخص در تاریخ سررسید به فروشنده اختیار فروش بفروشد. در این قرارداد، در سررسید اگر قیمت دارایی پایه کمتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده خواهد نمود و با پرداخت مبلغ اعمال به فروشنده اختیار، دارایی پایه را به قیمت اعمال به وی خواهد فروخت و در صورتیکه که قیمت دارایی پایه بیشتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده نمی¬کند و مبلغ پرداختی برای خرید اختیار به عنوان زیان خریدار اختیار فروش می باشد. نمودار خرید اختیار فروش و سود (زیان) حاصله برای خریدار به شرح زیر می باشد. در اختیار فروش (put) نیز مانند اختیار خرید (call) هر چه اختلاف قیمت دارایی پایه در بازار نقدی نسبت به قیمت اعمال بیشتر شود سود خریدار افزایش خواهد یافت. تفاوت در آن است که در اختیار فروش هرچه قیمت نقدی کمتر از قیمت اعمال باشد، خریدار سود خواهد کرد.
فروش اختیار فروش (Short Put)
فروشنده اختیار فروش متعهد می شود تعداد معینی از دارایی پایه را در تاریخ سررسید و به قیمت مشخص از خریدار اختیار خریداری نماید. در واقع، موقعیت فروش در اختیار فروش، طرف مقابل خریدار اختیار فروش است. در سررسید اگر قیمت دارایی پایه کمتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده خواهد نمود و دارایی پایه را به مبلغ اعمال به فروشنده اختیار، خواهد فروخت و در صورتیکه که قیمت دارایی پایه بیشتر از قیمت اعمال باشد، خریدار از حق خود استفاده نمی¬کند و مبلغ دریافتی بابت فروش اختیار به عنوان سود فروشنده اختیار می باشد. نمودار فروش اختیار فروش و سود (زیان) حاصله برای فروشنده به شرح زیر می باشد.
matican_admin
matican_admin

Would you like to share your thoughts?

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *