در حال حاضر در بورس اوراق بهادار تهران کارمزد معامله اختیار خرید و فروش برابر است با ۰.۰۰۱۰۳ ارزش معامله که از خریدار و فروشنده دریافت می‌شود. همچنین در صورت اعمال قرارداد اختیار معامله از خریدار و فروشنده، ۰.۰۰۰۵ ارزش قرارداد براساس قیمت اعمال، هم در تسویه فیزیکی و هم تسویه نقدی به عنوان کارمزد کسر می‌شود.
به عنوان مثال اگر فردی تعداد ۱ قرارداد اختیار خرید با قیمت اعمال ۱.۸۰۰ ریال و با اندازه قرارداد ۱.۰۰۰ و هر اختیار را با قیمت ۲۰۰ ریال خریداری نماید، کارمزد معامله مزبور به شرح زیر خواهد بود:

۱* ۱.۰۰۰ * ۲۰۰ * ۰.۰۰۱۰۳= ۲۰۶ ریال

و در صورت اعمال اختیار خرید فوق، کارمزد اعمال عبارتست از:

۱* ۱.۰۰۰ * ۱.۸۰۰ * ۰.۰۰۰۵ = ۹۰۰ ریال

لازم به ذکر است که معاملات ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه ایران معاف از مالیات بوده و فقط مشمول کارمزد می باشد. البته باید اشاره نمود که در تسویه فیزیکی فروشنده سهام مشمول پرداخت مالیات به میزان ۰.۵ درصد ارزش معامله خواهد بود (مطابق ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم)
ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم: از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم‌درصد (۵/۰%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.


k.shabani1367@gmail.com
k.shabani1367@gmail.com

Would you like to share your thoughts?

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *