اختیار معامله (Option) نوعی از قراردادهای مشتقه است که حق خرید یا فروش دارایی تحت معامله در قیمت از پیش تعیین‌شده و تاریخ انقضاء و سررسید مشخص (در برخی موارد حتی پیش از آن) را به خریدار می‌دهد. به حق خرید «اختیار خرید (Call)» و به حق فروش«اختیار فروش (Put)» می‌گویند. دارنده اختیار خرید با پرداخت مبلغی (پرمیوم) این حق را برای خود می‌خرد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمتی معین (قیمت اعمال) و در تاریخی مشخص، بخرد. به همین ترتیب، دارنده اختیار فروش با پرداخت مبلغی این حق را برای خود می‌خرد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمتی معین و در تاریخی مشخص بفروشد.
اگر تا پیش از تاریخ سررسید امکان اعمال اختیار معامله وجود داشته باشد اختیار از نوع آمریکایی است و اگر امکان اعمال اختیار تنها در سررسد وجود داشته باشد اختیار از نوع اروپایی است. البته این نامگذاری ارتباطی به محل جغرافیایی خاص نداشته و صرفاً نامگذاری این ویژگی اختیارها هستند. اختیارهای موجود در بازار سرمایه ایران تماماً از نوع اروپایی هستند.
شایان ذکر است که انواع و اقسام اختیار معاملات در بازارهای مالی دنیا در حال معامله هستند و حجم معاملات این ابزارهای مالی بسیار قابل توجه است.

k.shabani1367@gmail.com
k.shabani1367@gmail.com

Would you like to share your thoughts?

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *